Skole-hjemsamarbejde

Hensigten med samarbejdet mellem skole og hjem er at have en god og åben dialog mellem skole og hjem. Og at give forældre og elever den bedst mulige information om alle aspekter vedrørende skolegangen, og at personalet får information og viden om forældrenes og elevernes synspunkter, forslag m.m.

Konstruktionen ser således ud:

Skoleåret indledes i september med et klassemøde. Derefter følger en rundbordssamtale, elevsamtaler mellem den enkelte elev og klasselæreren, skole-hjemsamtaler og, hvis der er behov, særlige samtaler mellem lærer, forældre og elever. Herefter følger andet klassemøde og anden skolehjemsamtale i vilkårlig rækkefølge.


Klassemødet

Klassemødet afholdes to gange årligt. Det foregår på den måde, at lærerne fremsender et skriftligt oplæg om eget fag og indhold i undervisningen. Også nye fag præsenteres skriftligt, dog i en overordnet fremstilling - f.eks. udarbejdet via fagudvalgene. Det er på den baggrund hensigten, at forældrene og eleverne får en information om de nye fags formål, indhold og form, og at forældre og elever forstår, hvorfor de forskellige fag indgår i skolens dannelsestænkning.

Forældre og evt. elever kan på den måde forberede sig til mødet og kan i første afdeling af mødet stille spørgsmål til lærerne. Forslag til dagsordenen behandles også i første del af mødet. Anden del af mødet skal være et tema, der har forældrenes, elevernes eller personalets interesse. Udvalget foreslår, at klassemøderne afholdes i salen, så forældrene kan tale sammen indbyrdes. Det foreslås også, at det sociale sammenhold styrkes – til glæde for hele skolens virke – ved et fælles måltid, noget hyggeligt samvær m.m. Det er vigtigt, at forældrene, eleverne og personalet på denne måde føler sig knyttet til skolen. Er der ikke noget aktuelt tema, kan mødet afholdes alene med det sociale arrangement for øje. Klasselæreren og den faglærer, der har flest timer i klassen, eller oplægsholder deltager i begge møder. Lærere i nye fag, samt nye lærere i klassen deltager i det første, såvidt det er muligt.

 

Rundbordssamtaler

Som indledning til det mere elevcentrerede samarbejde afholdes en rundbordssamtale, hvor personalet omkring klassen deltager. Her sættes der fokus på klassen som helhed og den enkelte elevs trivsel og faglige niveau. Klasselæreren tager noter om hver elev.

 

Elevsamtaler

Elevsamtaler gennemføres af klasselæreren. Her er samtalens emner trivsel og livet som skoleelev. Det er meget vigtigt med disse samtaler – elever, der trives, har ganske enkelt lettere ved at lære og kan langt bedre takle store udfordringer. Praktisk foregår elevsamtalerne, når klasselæreren ikke har andre skemalagte aktiviteter. Faglærere kan også efter aftale gennemføre elevsamtaler.

 

Skole-hjemsamtaler

Fra børnehaveklassen til og med 6. klasse gennemføres to årlige samtaler uden elevernes deltagelse. Vi må erkende, at uanset hvor gode hensigter man har, kan konsekvenserne for den enkelte elev blive alvorlige. Fire voksne i en uvant alliance giver ikke eleven mulighed for at deltage frit i samtalen. Ved den første samtale vægtes elevens sociale forhold. Ved den anden vægtes formidlingen af det faglige niveau. Klasselæreren og den lærer, der har flest timer i klassen, deltager.

 

I 7. og 8. klasse gennemføres ligeledes to samtaler med samme indhold og form som gælder for bhkl - 6. kl. Dog kan eleverne deltage i den ene af samtalerne. Det er stadig vigtigt, at de voksne har mulighed for at tale sammen alene om barnet, der i puberteten kan have mange problemer, som kan have betydning for skolegangen.

 

Klasselæreren og de to lærere, der har flest timer i klassen, deltager i 7. klasses første samtale.

Klasselæreren og lærerne i engelsk, naturfag og idræt deltager i 7. klasses anden samtale.

Klasselæreren og lærerne i matematik, tysk/fransk og historie deltager i første samtale i 8. klasse.

Klasselæreren samt prøvefagslærerne deltager i anden samtale i 8. klasse.

 

I 9. klasse gennemføres også to samtaler. Eleverne deltager i begge samtaler. Uddannelsesvalg er i fokus ved den første samtale. Klasselæreren samt skolevejlederen deltager. Prøverne er i fokus ved den anden samtale. Klasselæreren og prøvefagenes lærere deltager.

 

Særlige samtaler

Særlige samtaler iværksættes hver gang, der forligger et behov. Alle nødvendige parter deltager.

 

Meddelelses- og karakterafgivelse

Karakterer efter 7-skalaen gives 2 gange årligt i 8. klasse samt ved prøveforberedende arbejde.

Karakterer efter 7-skalaen gives 3 gange årligt i 9. klasse samt ved prøveforberedende arbejde.

 


© Søborg Privatskole & Skovbørnehave  - Kontakt@spskole.dk - +45 48 48 40 45